Michelle möter kunderna varje dag

Michelle Holmström 1920x1000.jpg

Som kundkommunikatör på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö är Michelle Holmström ofta kundens första kontakt med företaget.
    – Jag strävar efter att bemöta människor rätt och hjälpa dem till en bra lösning. Våra verksamheter är oerhört viktiga för att våra kunders vardag ska fungera, vilket gör att mitt jobb känns meningsfullt. Och så är det en bonus att ha ett jobb som är socialt, säger hon.

Vad innebär jobbet som kundkommunikatör?
    – Jag svarar på frågor om elhandelsavtal, fakturafrågor, flyttar, tanktömningar, färgsortering och kommunalt VA – med mera. Det är många bitar som vi på kundservice måste ha kunskap inom. Bredden gör att jobbet aldrig blir tråkigt, det finns hela tiden mer att lära sig. Vi tar emot kunder som besöker receptionen, vi svarar på mejl, brev och telefonsamtal. Det kan bli intensivt – men då gäller det att beta av allt i rimlig takt. Kunderna ska få den hjälp de önskar. Det krävs människokännedom och man måste
hela tiden fråga sig vem individen som ringer in är – och vad den vill ha ut av samtalet. En del vill ställa en snabb fråga och få ett kort svar. Andra vill gärna prata lite extra.

Hur ser din bakgrund ut?
    – Jag började på Eskilstuna Energi och Miljö 2012. Två år senare bildades det gemensamma driftbolaget Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö. Jag hängde med in i den nya organisationen, men nyfikenhet gjorde att jag efter ett tag valde att testa en annan arbetsgivare. Sedan fick jag barn och gick på föräldraledighet. När det var dags att börja jobba igen sökte jag mig tillbaka till Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö. Det är en riktigt bra arbetsgivare! Här finns jättefina kollegor som är lätta att samarbeta med. Det är viktigt i min roll eftersom kundservice ofta arbetar tätt ihop med alla i bolaget, för att få svar på frågor och hjälpas åt med att lösa kundernas ärenden.

Vad är bäst med ditt arbete?
    – Vi jobbar ju verkligen med de där självklarheterna som bara måste fungera för att vardagen ska rulla på. Det är fascinerande hur komplexa dessa självklarheter är bakom kulisserna. Jag får lära mig om alla våra tjänster och produkter. Sedan är jag en social person som gillar att prata med människor – och då passar det bra att arbeta inom kundservice.